Jul 312013

Foto 365 2013-07-31

Foto 365, foto nummer 212, onsdag 2013-07-31
Pojkarna, Hanna och jag tog en utflykt till Taxinge idag. Denna gång var planerna andra än de vanliga, att fika på kakslottet. Vi var här för att åka ångtåg från stationen Taxinge-Näsby till Mariefred tur och retur. Det är Östra Södermanlands Järnväg som driver trafiken. Dagen till ära fick vi åka med en avgång då en kompis tjänstgjorde som lokförare. Det var en trevlig tur som måste ha satt sina spår för direkt nu när vi kom hem så byggde Douglas upp Brio-järnvägen. 🙂

Jul 302013

Foto 365 2013-07-30

Foto 365, foto nummer 211, tisdag 2013-07-30
Under kvällen besökte jag Hellasgården för en löprunda. Det regnade hela tiden och kom några ordentliga skurar. Biltermometern visade 20C och det var skönt i regnet som kändes varmt. Tre stycken löprundor hann jag med i Grövelsjön. Löprundor av en karaktär som jag önskade att jag hade tillgång till varje vecka från vår till höst. Nu gillar jag Hellasgården men det kändes tråkigt i kontrast till fjällen. Önskar att fjällsemestern i Grövelsjön hade varit en vecka till.

Jul 292013

Foto 365 2013-07-29

Foto 365, foto nummer 210, måndag 2013-07-29
Efter att äldsta sonen somnat lämnade jag hemmet för en kort geocachingtur (kan tillägga för den som inte vet att jag har både en yngre son och en hustru som givetvis var hemma, eftersom man inte lämnar sovande barn ensamma i hemmet). Turen gick till Blockhusudden. Där hade jag en multicache (BiB12 – Häxan och lejonet) att logga och en earthcache (BiB12 – Ice age). På promenaden mellan dem passerade jag här. Ni ser Blockhusuddens fyr och på andra sidan farleden ligger Nacka Strand där jag arbetar. Nu hör det till saken att även fyren har en geocache (BiB12 – Pappan och havet). Den står dock ej på tur idag, den tar jag en annan dag, men som ni förstår får man anstränga sig lite. Simma, fixa båt eller hoppas på bra is i vinter.

Jul 282013

Foto 365 2013-07-28

Foto 365, foto nummer 209, söndag 2013-07-28
Idag var vi till Svedenbadet i Bergshamra, Solna (utomhusbassänger). Walter är fortfarande inte förtjust i vatten men Douglas får man knappt upp ur vattnet istället. När vi låg på filten och värmde oss så såg jag en kärra högt i det blå. Då är det lite roligt om man är nyfiken + flygintresserad att ha appen Flightradar24. Den har ett kartläge samt som på denna bild, ett läge för augmented reality / förstärkt verklighet. Då slås kameran på, telefonen använder GPS + gyrosensor + kompass, samt utefter resultatet bakar den in info i bilden. Här kan man då se att kärran är en Boeing 777 på väg från Oslo till Bangkok.

Jul 282013

Foto 365 2013-07-27

Foto 365, foto nummer 208, lördag 2013-07-27
Ops! Jag hade glömt att fota dagens bild igår men hade tur att jag har några oplanerade spontanfoton att välja på i varje fall. Dess utom glömde jag att publicera igår. Vi hade en lång dag och var rätt trötta på slutet. Vi åkte från Grövelsjön strax före kl 09 och var hemma ca 7 h senare. Vi gjorde ett stopp redan i Idre för att fylla upp tanken och ett stopp i Falun för att fylla upp magen. Väl hemma hade vi flera kubik bagage att bära upp och tvätt+diskmaskin gick igång omgående. Kylen var tom och när vi handlat och kunde landa lite, då tog vi ett latare alternativ till middag, hämtpizza från Primo Ciao Ciao.

Det suddiga fotot:
Walter är mycket påhittigare och modigare än vad Douglas var när det gäller klättring. Nu börjar han hitta på saker som här. Flyttade sin lilla fåtölj till soffkanten. Klättrade via fåtöljen och soffan upp och satte sig på fönsterbrädan för att leka med telefonen som står där i sin laddare.

Jul 262013

Foto 365 2013-07-26

Foto 365, foto nummer 207, fredag 2013-07-26
Idag valde vi aktiviteter man kunde nå med bil för att ta det lugnt med Walter. Han har lite feber kvar. Vi åkte till Idre Fjäll. Där började vi med en lifttur till toppen. Sedan sov Walter i sin vagn medan Douglas och jag badade. Barnen fick sin stolsliftspremiär idag och Douglas fick sin vattenruschkanepremiär.

Jul 252013

Foto 365 2013-07-25

Foto 365, foto nummer 206, torsdag 2013-07-25
Silverfallet, Grövelsjön
Idag har vi detal upp oss i familjen. Lille Walter har nästan 40C i feber så han och Hanna blev kvar i stugan. Vi andra gjorde en utflykt till Nipfjället. När Douglas och jag kom hem så tog jag en löprunda upp till Silverfallet. Trailrunning i fjällmiljö är svårslaget! 🙂 Mycket härligt.

Jul 242013

Foto 365 2013-07-24

Foto 365, foto nummer 205, onsdag 2013-07-24
Dagen tillbringades nära hemmabasen, vår hyrda stuga i Grövelsjön. I och för sig var vi ner till Idre, 8 mil t.o.r. för att handla, men större delen av dagen var vi nere på stranden vid sjön. Ingen utav oss gick längre i vattnet än till midjan. Det var 14C i sjön. Solen låg på och det var vindstilla så uppe ur vattnet var det inga problem att gå omkring lättklädd. Just här där Douglas leker kommer vattnet från en källa på berget och det var riktigt kallt.

Jul 222013

Foto 365 2013-07-22

Foto 365, foto nummer 203, måndag 2013-07-22
Idag åkte vi på en lite längre utflykt. Först tio mil i bilen från Grövelsjön till Idre, Särna (nästan), Mörkret och parkeringen vid Fulufjällets Nationalpark. Där vandrade vi två kilometer till Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall. Där finns för övrigt en earthcache, vilket vi samlade in svaren till. GC2B36A Fulufjället Eartcache.