Jun 302013

Foto 365 2013-06-30

Foto 365, foto nummer 181, söndag 2013-06-30
Ett foto taget under dagens löprunda vid Hellasgården. Här ser man spår i naturen efter stora skogsbranden 1999. Träden ser spöklika ut, lite ovanligt (tack och lov) men samtidigt vackert och häftigt. Vill man se stora sådana områden så kan man vandra i Tyresta nationalpark.

Jun 292013

Foto 365 2013-06-29

Foto 365, foto nummer 180, lördag 2013-06-29
Idag var hela familjen på utflykt till Strängnäs-trakten. Det var två stycken äldre geocacher här som vi planerade att besöka. Våra vägar råkade oplanerat passera Arsenalen – Sveriges Försvarsfordonsmuseum. Vi passade på att logga cachen Arsenalen som ligger vid anläggningen och så besökte vi museet. Det var verkligen ett bra museum som vi vill rekommendera! De har liten shop, ett café och lekhörna för barnen. Byggnaden byggdes förra året så allt är fint. De hade många olika objekt i utställningen från mycket små stridsvagnar till mycket stora.

Jun 282013

Foto 365 2013-06-28

Foto 365, foto nummer 179, fredag 2013-06-28
Fredagskvällar = glass till barnen hemma hos oss. Lille Walter äter inte en hel glass och han får GB Piggelin då vi håller oss borta från mjölkprotein. Man märker hur tydligt denna välsmakande glass sätter sig i minnet hos honom. Han vet var de ligger i frysen och han sätter sig utanför frysen och pekar på dörren just utanför. Han känner direkt igen glassen, förpackningen och den stora förpackningen om man köper hem ett 15-pack.

Jun 272013

Foto 365 2013-06-27

Foto 365, foto nummer 178, torsdag 2013-06-27
Ikväll var jag på en tur till jaktmarken strax söder om Gävle. Sedan jag flyttade från Gävle fick jag 15-16 mil till jaktmarken istället för 2 mil. Tyvärr gör det att jag inte åker dit lika ofta som tidigare. Nu åker jag på jakter och arbetsdagar men tidigare spontanåkte jag ofta dit för att vandra omkring eller spana efter djur. Kvällens tur var uppskattad för det var just en mer spontan tur. På vägen upp norröver så hämtade jag en kompis i Uppsala. Han följde med mig. Vårt första mål var att titta till en viltinventeringskamera som jag har i skogen. Efter det satte vi oss vid ett utav jaktlagets vindskydd och plockade fram termosar och smörgåsar. Vi avslutade med att besöka detta ställe där jag för övrigt har geocachen Daniel’s 1st, publicerad 2010. Den ligger på ett läckert ställe med denna vattenränna som kallas timmerrännan. Historiskt sett användes den för timmertransporter men idag används den för att leda vatten till en pappersmassafabrik (Korsnäs) där vattnet nyttjas i processerna. Det här stället ligger i södra delen utav vår jaktmark, precis i gränsen till grannmarken.

Jun 262013

Foto 365 2013-06-26

Foto 365, foto nummer 177, onsdag 2013-06-26
Kvällens pyssel efter att barnen somnat blev att brodera fast mitt märke jag fick efter genomförandet av Fjällräven Classic. Den svarta färgen upptill och nedtill i bakgrunden indikerar att märket gäller för mitt första genomförda lopp. Jag kan inte ordningen på de andra färgerna men de har koll på hur många lopp man genomfört och man får ett märke med ny färg för varje gång. Just nu är det lite paus i borderandet. Tråden gick av innan jag blev helt färdig.
På det tomma utrymmet till vänster är det tänkt att jag ska få ett STF Toppbestigningsmärke att brodera fast. Jag har endast besökt en utav deras toppar och behöver två till innan jag får lägsta valören. Om allt passar så blir det en topp till besökt om en månad när vi är i Grövelsjön.

Jun 252013

Foto 365 2013-06-25

Foto 365, foto nummer 176, tisdag 2013-06-25
Apropå fotot i förrgår på ett fulare hörna av staden vid Slussen, så kan man se denna gatukonst lite här och var på stan. Just denna såg jag vid Centralbrons fäste mot Stadshuset och kajplatserna där. Någon tycker alltså att Slussen ska bevaras som sevärdhet, och jag måste säga att flera av de nya förslag som visats rangordnar även jag som fulare utseende än idag. Nu faller det ju sönder så något måste göras oavsett hur resultatet ska se ut.

Jun 242013

Foto 365 2013-06-24

Foto 365, foto nummer 175, måndag 2013-06-24
Jag har fått hem en ny GPS som jag köpt, en Garmin Oregon 650t. Modellen har en inbyggd 8 megapixel-kamera. Perfekt för då har jag alltid en kamera när jag har GPS’en utan att behöva ha två separata enheter. Till exempel på lödprundor, jakt och geocaching. Jag har börjat testa den lite och den fungerar bra. Den har absolut inga finesser med inställningar när det gäller fotodelen, inget annat än att påverka upplösning och kvalité. Men ändå ger den bättre point-and-shoot-bilder än min kompaktkamera i flera lägen. Under kvällen var jag ut på en promenad längs vattnet på norra Djurgården. Härligt men rätt myggigt. Många båtar ligger i hamn så semestrarna har nog inte dragit igång på högtryck än.

Jun 222013

Foto 365 2013-06-22

Foto 365, foto nummer 173, lördag 2013-06-22
Trots att vädret var trevligt idag så var vi inne i stort sett hela tiden. Barnen har varit trötta och kollat på TV mellan lekarna. Douglas och jag byggde en linbana i Lego. Naturligtvis tänder man till på detta som pappa och senior Lego-byggare. Efter bygget surfade jag in på Lego’s webshop där man kan plocka bitar som man vill. Spanade lite om vi kan ordna ett motoriserat bygge någon gång i framtiden.

Jun 212013

Foto 365 2013-06-21

Foto 365, foto nummer 172, fredag 2013-06-21
Under förmiddagen och före midsommarfirandet gick Hanna en tur med Douglas till en lekpark. Walter och jag tog en promenad istället så att han fick en sovstund i vagnen. Vi tog 53:ans buss till Slussen och promenerade på Söder. Det var härligt varmt och skönt. Nästan folktomt då alla redan verkade ha dragit iväg ut ur stan till sina olika midsommarfiranden. Här går vi Katarinavägen och har fin utsikt åt norr. På bilden syns M/S Europa som låg inne på besök i staden.